Encuriosit per saber que s’hi venia a l’eShow de Barcelona, fa pocs dies, vaig acudir a aquesta fira dedicada al comerç electrònic i el màrqueting a la xarxa. Patrocinada per l’Institut Espanyol de Comerç Exterior i les principals empreses del sector a la Fira de Barcelona, ara continuarà a les ciutats de Sao Paulo, Madrid, Lisboa i Instanbul.
El pitjor d’aquesta fira és que podria haver-se celebrat a Venus o Júpiter, i continuaria sent molt espanyola i poc global. Com si a Catalunya no hi hagués expertesa ni casos de referència a la xarxa reconeguts internacionalment. El millor de l’eShow, perquè també hi havia aspectes interessants, és que en les diferents sessions del congrés es va poder escoltar com es qüestionaven alguns mites que s’han instaurat al voltant de les xarxes socials, com ara: la figura del community management, la reputació a la xarxa i la impossibilitat de gestionar una identitat digital.
El pitjor d’aquesta fira és que podria haver-se celebrat a Venus o Júpiter, i continuaria sent molt espanyola i poc global.
El community management no pot ser una persona o una àrea que gestiona l’activitat comunicativa d’una organització a la xarxa. Perquè això no és viable, ni per a qui assumeix aquest repte, ni per a l’empresa que creu que així controlarà el que es diu o es deixa de dir a les xarxes socials. Perquè la comunicació ho és tot, dins i fora de la xarxa, des del primer a l’últim empleat. I aquesta activitat àmplia i complexa afecta la reputació i la identitat digital de qualsevol organització.
La reputació és un concepte que s’està utilitzant per cridar l’atenció sobre els usos de les xarxes socials. Els periodistes en sabem molt de reputació, de l’opinió en què es tingut algú o alguna cosa, de la fama d’uns i altres. Tot el dia que treballem amb la bona reputació i la mala reputació pròpia i aliena. Fins i tot, els periodistes poden gaudir d’una bona reputació, a força d’estar comprometent-la permanentment.
En canvi, la identitat digital la pots controlar tu mateix, creant els teus propis canals de comunicació a Internet, amb eines de seguiment gratuïtes i de monitorització molt eficaces, per saber què diuen de tu o sobre qualsevol tema d’interès. Les respostes s’han de fer amb molt de sentit comú i, segurament, aquesta és la principal dificultat de gestionar la identitat a la xarxa. Tanmateix, mentre la identitat digital es pot crear i recrear, la reputació es té o no es té, a la xarxa i a fora de la xarxa, si és que algú encara creu amb aquesta diferenciació.
Article publicat a Mèdia.cat, Observatori crític dels mitjans